Една причина да гледате турски филм

Последният филм, който гледах, се оказа голямо попадение.
Не си спомням как  го намерих, дали чрез търсене на думата anarchism в IMDB, или в категориите за европейско кино, но той се оказа нещо повече от очакваното.
За първи път гледах турски филм. Нямам си идея на какво ниво са турските сериали, които вървят по всяка балканска телевизия, но нищо чудно да си струват, ако имат тази магия, която я има “Баща ми и синът ми” (Babam ve Oglum).

Накратко за какво става въпрос:
За човешките отношения, за семейството, за живота и за смъртта. За отиващите си и за идващите.
Сюжетът не блести с оригиналност, защото темите във филма са вечни, и ще бъде пошлост, ако се изкривяват до безкрайна игра със сценария и съспенса. Може би това привлича зрителя (като мен) – простият разказ за трудните моменти в живота. И разбира се – изиграни по невероятен начин.

Един мъж, анархистки журналист, губи жена си при раждане. След няколко години мъжът се връща в родното си село, заедно със своя пораснал, любознателен син. Там – в симпатичната лудост на крайните семейни отношения – от мълчаливата обида за едно бягство преди 10 години, до внезапната болка пред умиращия син, ще се потопим в  атмосфера, наподобяваща филмите на Кустурица, но също така и българското селище. Ще гледаме, ще се смеем, ще плачем, но всяко едно нещо ще ни е близко.
Изобщо, “Баща ми и синът ми” остава спомени. Подсеща за живота в неговата пълнота – от началото до края му. За изборите, които ни се налага да правим и за тяхното приемане или отричане. Дали сме сгрешили? Дали сме се подлъгали? Дали си е струвало?
Някои биха определили филма като сблъсък на патриархалното семейство и човешките отношения в глобализацията. Какво сме загубили и какво сме спечелили? Той обаче няма да се опита да даде отговори на нито един от въпросите, а ще ни остави сами да попълним кръстословицата.

Приятно гледане :–)

При първа възможност бих показал “Баща ми и синът ми” на някой западняк, европеец или изобщо чужд на Балканите. Засега остават само съмнителни статистики, които надявам се да не вълнуват никого преди гледането на балкански филм:
8.7 от над 14 хил. гласа, рейтинг в IMDB.
Пет награди от нетолкова известни кинофестивали.

Линк за сваляне: http://www.zamunda.net/details.php?id=123549&hit=1

Сцена от филма:

